Nyheter / Artiklar
Government and Budget News
Ändrade regler för Fåmansaktiebolag
Idag den 22 september 2025 presenterade Regeringen sin höstbudget för 2026. Den innehåller ett förslag på ändrade regler för fåmansaktiebolag (3:12-reglerna) i syfte att förenkla för entreprenörer. Regeringen har generellt följt Lagrådets förslag och har i förhållande till lagrådsremissen endast gjort vissa språkliga och redaktionella ändringar. Merparten av de ändrade reglerna föreslås träda i kraft 1 januari 2026 men vissa ändringar föreslås gälla först från 1 januari 2027. Bland de ändringar som föreslås är:
· De två beräkningsreglerna som en delägare i ett fåmansaktiebolagkan använda för att räkna ut hur stor utdelning och kapitalvinst som kan tas uttill 20 % skatt (det s.k. gränsbeloppet) föreslås kombineras till en enda beräkningsregel.
· Den tidigare förenklingsregeln föreslås ersättasav ett grundbelopp på 4 inkomstbasbelopp per individ och bolag som ska fördelasmellan samtliga av individens innehav av kvalificerade aktier enligt enfastställd formel. Individen får således inte själv välja vilket aktieinnehavsom grundbeloppet ska fördelas på.
· Lönekravet som delägare i ett fåmansaktiebolagmåste ta ut från företaget för att använda utbetalda löner i beräkningen avgränsbeloppet slopas. Det ersätts med ett schablonavdrag som innebär att varjedelägare ska minska sin andel av totalt utbetalda löner i företaget/-en motsvarande8 inkomstbasbelopp. Delägare som är makar föreslås dock få fördelaschablonavdraget mellan sig i förhållande till sina ägarandelar.
· Kravet på att en delägare i ett fåmansaktiebolagäger minst 4 % av aktiekapitalet i ett fåmansaktiebolag för att få räkna medlöneunderlag i gränsbeloppet föreslås slopas.
· Vid bedömningen av vad som utgör ettdotterföretag vid beräkningen av löner från dotterföretag föreslås att det skeren återgång till den civilrättsliga definitionen av ett dotterföretag vilkettillåter dubbel koncerntillhörighet och den särskilda definitionen i3:12-reglerna slopas därmed.
· Den räntebaserade uppräkningen av sparatgränsbelopp från tidigare år föreslås slopas.
· Den del av beräkningen av grundbeloppet sombaseras på delägarens omkostnadsbelopp för aktierna föreslås inskränkas så attden endast beräknas på den del av delägarens omkostnadsbelopp som överstiger100 000 kr.
· Tidsperioderna för bland annat tillämpningen avutomståenderegeln och kvalificeringsreglerna föreslås sänkas från fem år tillfyra år. Den förkortade karensen börjar därmed gälla fr o m 2027 vilket innebäratt bolag som i år är inne på sitt fjärde karensår måste vänta till 2027.
· Det har även införts förbättringar ochförtydliganden rörande reglerna för framskjuten beskattning vid andelsbyten ochpartiell fusion (vilket dock inte redogörs för närmare i denna artikel).
· Vidare föreslås uppgiftsskyldighet i 31 kap. 29§ SFL även omfatta delägare med s.k. särskilt kvalificerade andelar i andra företagän fåmansaktiebolag.
· Slutligen föreslås att det införs särskildaregler avsedda att träffa fåmansaktiebolag som är verksamma inomriskkapitalförvaltning som görs inom ramen för alternativa investeringsfonder(AIF). De nya reglerna syftar till att sådan verksamhet i högre grad äntidigare ska träffas av 3:12-reglerna. Det föreslås också vissa särregleringarför den typen av fåmansaktiebolag. Exempelvis ska delägare i sådana fåmansaktiebolaginte få tillgodoräkna sig löneunderlag från dotterbolag.
Kommentar
Förslaget innebär att en fåmansföretagare inte längre behöver hålla reda på lönekravet. Mekanismen i förslaget är konstruerad så att schablonavdraget tillsammans med det nya grundavdraget förenklar vid beräkningen av gränsbelopp samtidigt som det är neutralt i förhållande till tidigare regler. Detta gäller dock endast om man inte äger andelar i fler bolag som överstiger 4 inkomstbasbelopp totalt. Att en fåmansföretagare inte själv kan välja i vilka bolag som han får nyttja grundbeloppet i är en rejäl inskränkning i förslaget och innebär ett krångligare regelverk, vilket också har framförts i många remisser. Slopandet av uppräkning av gränsbelopp och kapital upp till 100 000 kr innebär en försämring jämfört med tidigare regler.
Däremot är en förkortning av karensen ett välkommet besked och delägare i större konsultfirmor med stort spritt ägande är de stora vinnare av förslaget. Även om förslaget innehåller förenklingar tror vi att detta förslag ändå att liten ekonomisk påverkan för de flesta fåmansföretagare. Sammanfattningsvis får förslaget inte så stor effekt för andra fåmansdelägare än de som äger mindre andelar i stora konsultbolag eller andra typer av fåmansbolag med många delägare och höga lönekostnader.
Utredningen har kritiserats för att åtgärderna är för små och dess ekonomiska effekt är försumbar på helheten varför dess kritiker menar att det hade varit bättre att inte ändra reglerna alls. Utredningen har tidigare kritiserats för att den inte försökt att kodifiera och räta ut frågetecken kring en rad olika gränsdragningsfrågor som idag endast berörs i praxis.
Vi rekommenderar de som äger kvalificerade andelar i flera bolag att se över sin ägarstruktur innan årsskiftet.
Andra artiklar och nyheter
Håll dig uppdaterad med de senaste utvecklingarna och expertanalyserna inom beskattning.
Har du frågor eller behöver mer information?
Vi finns här för att hjälpa dig. Oavsett om du har frågor om våra artiklar, behöver ytterligare förtydliganden om ett ämne, eller vill veta mer om PreTAX och våra tjänster, tveka inte att kontakta oss.
Allmänna frågor:
Johan Eriksson, Partner
johan.eriksson@pretax.se
+46 70 123 45 67